Laatste bezoek aan Chiba

Iinuma  •
Mijn laatste bezoek gaat naar Iinuma Honke in het landelijke Chiba. Het is een hele grote brouwerij waar slechts 5 mensen in de productie werken. Het hele productieproces gebeurt volledig machinaal. Het is een grote verandering ten opzichte van de dag voordien waar een manueel proces verkondigd werd...

Izumibashi bezoek

Ebina Station Entrance  •
Na een drukke dag in Nagoya, kan ik even uitblazen en neem ik de trein richting Kanagawa Prefectuur. Ik ga via Shinjuku en neem er de Odakyu lijn waar ik 17 jaar geleden woonde als ik studeerde in Seijo. Het is nog steeds een rustige buurt en meer stations zijn nu in de moderne stijl zoals Seijo des...

Nagano sake

Matsumoto  •
Onverwachtse zware sneeuwval in Nagano. Wanneer ik uitstap in Matsumoto na een saaie rit van 3,5 uren, blijkt er geen taxi te bespeuren. Ik sleep mijn loodzware valies door de sneeuw naar het hotel dat op 6 minuten wandelafstand van het station ligt. Op zich geen biggie, maar in dit weer waar alle J...

Sojasaus aan het Biwa meer in Nagahama, Shiga

Nagahama  •
Mijn bezoek aan de artisanale sojasausmaker Seikin gaat snel, het bezoek gaat bijna sneller dan de 5,5 uur durende rit erheen vanuit het zuidelijk Kagoshima. De oude kleine fabriek gevestigd in een honderd jaar oud Japans huis ligt aan het Biwa meer. Daar is de natuur prachtig, maar omdat het bewolk...

Shibushi, Kagoshima

Shibushi  •
Mr. Sakamoto en zijn echtgenote staan me op te wachten in het station van Kagoshima. Erg vriendelijke en nette mensen die me onmiddellijk trakteren op heerlijke Italiaanse pasta in het station. Het valt me op dat er in het overvolle restaurant niemand wijn drinkt, behalve een hoogbejaarde dame die m...

Fukuoka visit

Hakata  •
Fukuoka, een charismatische stad op het meest Zuidelijke eiland van Japan, dat op 1100km ligt van Tokyo. De meeste gaan er met het vliegtuig heen, maar gezien ik een handige rail pass heb, neem ik de trein. Ik voorzie een half uur buffer om van mijn strandhotel in het station van Tokyo te geraken ma...

Business meetings

GRAND NIKKO TOKYO DAIBA  •
De voorbije twee dagen verblijf ik overdag van 9u tot 17u in mijn "booth". Hier in Tokyo sluiten nog 12 andere mensen van over de hele wereld aan: oa. Nieuw Zeeland, Australiƫ, Argentiniƫ, Verenigd Koninkrijk, Hong Kong, Vietnam. In totaal zijn er 18 kandidaten geselecteerd om mee te doen aan het To...

Back in Tokyo

Twee dagen Tottori zijn best vermoeiend. Wat een geweldige opportuniteit wel om een verborgen Japan te ontdekken, weg van onophoudelijke internationale drukte. De eerste dag is een regelrechte overrompeling. Het nationale NHK nieuws en de regionale televisie zijn van de partij om ons te interviewen....

Yonago in Tottori

Yonago  •
De wekker gaat vandaag veel te vroeg. Toch ben ik dankbaar voor de 12 uren onafgebroken slaap. Dat heb ik in een lange tijd niet meer meegemaakt. Tokyo zit toch merkelijk voller met obese mensen dan jaren geleden. Ook aan het ontbijt valt het me enorm op dat het aantal obese mensen toch echt toeneem...

Aankomst

GRAND NIKKO TOKYO DAIBA  •
Ik kom aan in de luchthaven van Haneda, na een vlucht van 13 uren vanuit Frankfurt. Hoewel ik de vrijheid had niemand naast me te hebben in het vliegtuig, kan ik geen oog dichtdoen. Na een vorige nacht van 2 uren slapen, overtref ik mezelf in lang wakker blijven. Dit kan te wijten zijn aan de veelvu...